Карантин вдарив по будівництвах: що буде з нерухомістю та цінами
Продажі скоротилися на 15-70%, в залежності від типу житла, а для багатьох будівельних об'єктів складні часи можуть настати впродовж півроку Карантин в Україні через пандемію коронавірусу COVID-19 став серйозним випробуванням для всієї країни. Під удар потрапила і сфера нерухомості, а експерти вже зараз говорять, що прогнози невтішні і будівництво нових житлових комплексів можуть значно сповільнитися. Сайт "Сьогодні" з'ясував, що буде з ринком нерухомості після карантину.
Чи можуть зупинитися будівництва
Зараз складно робити прогнози, адже ніхто не знає, коли закінчиться карантині яких збитків буде завдано бізнесу. Криза і невизначеність вже вплинули на будівельну сферу. Так, Кабмін дозволив продовжити роботу на об'єктах будівництва, але безліч будівництв зупинилися через технічні складнощі.
Анжеліка Саакян, директор з маркетингу багатофункціонального ЖК POLARIS Home & Plaza, розповідає, що досі безперервне будівництво триває тільки на 50% об'єктів, що будуються. На 30% будівництв роботи або тимчасово припинені (в тому числі через технологічні паузи), або ведуться в скороченому режимі. Але на 20% об'єктів будівництво зупинили повністю.
"На сьогоднішній день тільки у щонайбільше 40 майданчиків (близько 15-17% від всього ринку) є вагомий запас міцності, щоб не припиняти будівництво навіть при тимчасовому скороченні покупців. Саме ці об'єкти можуть бути закінчені в термін. Для інших же об'єктів складні часи можуть настати незабаром – через 1-6 місяців. Для того, щоб зрозуміти, що буде з конкретним будівництвом, важливо знати, чи є у забудовника фінанси для продовження будівництва, не привертаючи кошти покупців", – говорить Саакян.
Вона додає, що карантин позначився і на продажах, які скоротилися від 70% на об'єктах економ-класу до 15-20% на об'єктах нових форматів. На жаль, більшість споруджуваних об'єктів здійснюється за рахунок інвесторів-покупців квартир. Тому при скороченні продажів у деяких компаній практично зникла можливість продовжувати будівництво.
"Реалії такі, що ринок перебуває в дуже складній ситуації. З одного боку, скоротяться обсяги будівництва: на цей рік було заявлено будівництво близько 40 нових ЖК, але очевидно, що за краще їх буде вдвічі менше. Реалізація ж інших запланованих на цей рік проектів може бути відкладена на невизначений термін. Крім цього, через брак фінансових можливостей дуже великі ризики появи нової хвилі довгобудів", – пояснює Саакян.
Олександр Ізаров, керівник проекту RUSANIV RESIDENCE, зазначив, що прогнози по ринку невтішні. Середні затримки з введенням об'єктів в експлуатацію можуть збільшитися на 3-6 місяців. На понад 20% об'єктів терміни здачі будуть зміщені на 3-4 місяці, на 25% – на 6 місяців, на 20-25% об'єктів – на 9-12 місяців, а на 15% – будівництво затягнеться на понад 1 рік.
"Карантин призвів до того, що виникли передумови появи довгобудів, а в частині проектів будівництво може бути замороженим на невизначений термін (вони перетворяться на недобудови). Але нагадаю, що в країні немає закону, який би хоч якось регулював питання завершення подібних проектів. На сьогоднішній день щонайменше 60-70 об'єктів знаходиться в зоні підвищеного ризику: це переважно об'єкти точкової забудови, будівництво яких велося виключно за рахунок покупців квартир. А за відсутності покупців завершити проект без сторонньої фінансової допомоги просто не можливо", – каже Ізаров.
Андрій Рижиков, СEO і керуючий партнер девелоперської компанії DC Evolution, розповів, що під удар в основному потрапили несистемні забудовники, у яких немає власних фінансових ресурсів через брак надходжень грошей. Вони дійсно призупинять роботи, але великі гравці не зупинятимуть будівництва навіть в умовах продовження карантину.
"Глобально зупинити ринок будівництва може введення надзвичайного стану – після цього робити рестарт буде складно. Об'єкти одномоментно будуть змушені заморозити будівництво без консервації. І якщо ця історія триватиме довго, то чимало будівництв ризикують перетворитися на недобудови"- пояснює Рижиков.
Він додає, що відповідальні компанії в публічній площині комунікують зі своїми клієнтами, замовниками, ринком про те, що їх процес не зупиняється. Вони показують, що виконують всі необхідні заходи: міряють температуру, екіпірують співробітників у захисні засоби, менеджмент сидить на віддаленні, ніхто не збирається у групи, всі на відстані. Ця вся комунікація дуже корисна і дозволяє показати, що економіка навіть в умовах карантину розвивається.
Останні дописи та новини